راهنماي خريد كارت گرافيك (قسمت دوم)

 

گوشه ها:

با وجود اينكه سرعت Fill اطلاعاتي در خصوص عمليات Rendering چيپ گرافيكي مي دهد اما در مورد محاسبات هندسي هيچگونه اطلاعاتي ندارد. چيپهاي گرافيكي نمي توانند روي سطوح منحني كار كنند. آنها مي توانند فقط سطوح مسطح را پردازش نمايند. اما اگر به اندازه كافي سطوح مسطح در اختيار داشته باشند مي توانند با كنار هم قرار دادن آنها سطحي مشابه منحني بوجود آورند. و هر چه تعداد اين سطوح مسطح بيشتر باشد انحناي سطح حاصل طبيعي تر به نظر مي آيد البته كار پردازش براي گرافيك هم مشكل تر مي شود.

در پردازشي كه Tessellation  خوانده مي شود تمامي اشيا در يك صحنه سه بعدي به سطوح مثلثي شكل شكسته مي شوند. همانطور كه گفته شد افزايش اين سطوح مثلثي باعث نمايش بهتر اشيا مي شود يك جسم سه بعدي مي تواند متشكل از صدها يا هزاران مثلث باشد. اين موضوع همان چيزي است كه سازندگان بازيها در زمان طراحي اشيا و شخصيت هاي بازي با آن در گير هستند يعني مثلاً  كاراكتر را به گونه اي طراحي كنند كه نه بازي خيلي سنگين شود ( تعداد سطوح مثلثي زياد شود ) و نه آنقدر در تعداد آنها صرفه جويي كنند كه كاراكتر داراي لبه هاي تيزي شود و شكل طبيعي نداشته باشد.

متاسفانه ATI و NVidia استاندارد هاي متفاوتي را براي بيان ميزان قدرت پردازش هندسي استفاده مي كنند مشخصه چيپ NVidia  بر اساس تعداد رئوس در ثانيه است. ( كه به مفهوم نقاط در گوشه هاي مثلث مي باشد ) در حاليكه مشخصه ATI بر اساس تعداد مثلث در ثانيه است. با توجه به اينكه مثلث هاي كنار هم داراي رئوس مشتركي هستند. نمي توان به سادگي تعداد مثلث ها را بدست آورد.

Anti-aliasing :

Anti-aliasing روشي است كه براي حذف دندانه هايي كه در خطوط مورب يا منحني ها ديده مي شود ايجاد شده است. ( براي فهم بهتر موضوع برنامه paint را باز كنيد و يك خط مورب بكشيد اين دندانه ها به راحتي قابل ديدن هستند ) Anti-aliasing باعث مي شود تصوير طبيعي تر به نظر بيايد ولي معمولاً سبب كند شدن كامپيوتر مي شود چندين سطح براي Anti-aliasing وجود دارد كه برخي بيش از بقيه به سيستم فشار وارد مي كنند.

 

RAMADC :

RAMADC مخفف عبارت RAM Digital to Analogue Converter مي باشد كه به معناي مبدل ديجيتال به آنالوگ حافظه RAM مي باشد. RAMADC  يك چيپ ست است كه صحنه ها را مي گيرد و به فرمتي مناسب براي براي مانيتور ( نمايشگر ) تبديل مي كند. پردازشگر گرافيكي تصوير نهايي را خلق مي كند و RAMADC  به عنوان رابط پردازشگر و كابل VGA يا DVI قرار مي گيرد تا در نهايت تصوير روي مانيتور قرار گيرد.RAMADC ها داراي سرعتهاي متفاوتي هستند ( معمولاً 350-400 مگاهرتز ) و يك كارت گرافيكي ممكن است چندين سرعت داشته باشد. يك RAMADC  سريعتر به معناي آن است كه كارت گرافيك قادر است رزولوشن بالاتري را در خروجي پشتيباني كند. RAMADC چند تايي به اين معناست كه كارت گرافيك مي تواند از چندين نمايشگر به طور همزمان پشتيباني كند.

 

  امير اثني عشري

SCREEN SAVER ها

در گذشته مانيتورها با كيفيت پاييني از فسفر پوشانده مي شدند. و اگر از آنها مراقبتهاي لازم نمي شد ممكن بود مشكل پيدا كنند. شما اين را به سادگي در مانيتورهايي كه فقط براي يك برنامه بخصوص مورد استفاده قرار مي گيرند مي توانيد ببينيد تصوير آن برنامه روي آن مانيتور باقي مي ماند ( براي لحظاتي ). اين جا بود كه SCREEN SAVERها مورد استفاده قرار گرفتند. همانطور كه مي دانيد اگر بعد از يك زمان معين با كامپيوتر كار نكنيد SCREEN SAVER به ط.ر خودكار شروع به كار مي كند تا مانيتور شما يك تصوير يكنواخت را نمايش ندهد اين وضعيت را بهتر مي كند تا يك تصوير معين روي مانيتور شما نسوزد.

مانيتورهاي CRT پيشرفت كردند به طوريكه ديگر روي مانيتورهاي جديد كمتر اين مشكل پيش مي آيد و اكنون SCREEN SAVER ها تبديل به يك هنر شدهاند به هر حال بهتر است كه از SCREEN SAVER استفاده كنيد و مي توانيد از آن به عنوان چاشني در كار با كامپيوتر استفاده كنيد.

 

استانداردهاي محيطي:

تشعشع مانيتور يك آلودگي است: هيچ مدرك محكمي وجود ندارد كه تشعشع مانيتور سبب بيماري مي شود. اگر چه حضور يك تشعشع نا خواسته ساخته دست بشر خوشايند نيست بلاخره استانداردهاي صنعتي براي يك ميزان تشعشع مورد قبول بوجود آمدند.

از اوايل دهه نود استاندارد سوئدي MPR2 محدوديتهايي براي تشعشع الكترواستاتيكي وضع كرد. بعد از آن استاندارد سختگيرانه تر "TCO92" بوجود آمد. اين استاندارد مقدار تشعشع مجاز را محدود كرده تعيين مي كرد و استانداردهاي الكتريكي و ايمني  در برابر آتش سوزي وضع كرد.معمولاً TCO را به صورت "Total Cost Of Owenership" معنا مي كنند.بالاخره استاندارد "TCO-95" كه سخترين استاندارد است وضع شد. همانند "TCO-92" اين استاندارد شامل قوانيني در زمينه ارگونومي ( كه شامل سرعت تازه سازي يا refresh ميباشد ) بيشترين مصرف انرژي، محصولي بدون مضراتي براي محيط زيست و قابل بازيافت شدن مشد بهترين مانيتورها از اين استاندارد پيروي مي كنند. مانيتورهايي كه از اين استاندارد مي كنند گرانتر هستند.

مانيتورهاي Flat TFT هيچ تشعشي ندارند و آنها به طور قابل ملاحظه اي انرژي كمتري از مانيتورهاي داراي تشعشع مصرف مي كنند. و اين نشانه ديگري است كه TFT  ممكن است استاندارد مانيتورهاي آينده باشد

FSB چيست؟

FSB مخفف Front side Bus است و همچنين تحت نامهای باس پرسسور و باس حافظه يا باس سيستم شناخته شده است. FSB  پروسسور را به حافظه اصلي ( رم ) و سایر اجزاء داخل كامپيوتر متصل مي كند. FSB می تواند 133و 266 و 400 MHz یا بالاتر باشد. زماني كه كامپيوتر يا مادربرد مي خريد يكي از مهمترين مشخصاتي كه بايد به آن توجه كنيد FSB است.

سرعت FSB بوسيله باياس سيستم يا جامپر ( jumper ) كه روی مادربرد قرار دارد تعيين مي شود. بيشتر مادربردها اجازه تغيير FSB را تا جاييكه كامپيوتر over clock نشود مي دهند.

قفل شدن سخت افزار كامپيوتر، از دست دادن ( خراب شدن ) اطلاعات يا ايرادات دیگر ممکن است از بكار بردن يك سخت افزار قديمي با يك مادربرد با FSB بالا باشد. بنابراين سازگاری قطعات كامپيوتر را با مادربرد و يا FSB مادربرد چک كنيد. در ضمن ببينيد كه آيا FSB کامپیوتر شما به طور مناسب تنظيم شده است over clock کردن كامپيوتر معمولآ چنين اشكالاتي بوجود می آورد.

SATA و IDE چه هستند؟

 تكنولوژي ديسك سخت ( HARD DRIVE ) بر پايه پروسس موازي اطلاعات عمل مي كنند و بدين معناست كه اطلاعات به صورت بسته هايي به روشهاهي مختلف ( رندوم ) به باس اطلاعاتي فرستاده مي شوند. اطلاعات از ديسك سخت در فاصله هاي زماني كاملاً تصادفي مي آيند و وارد باس اطلاعاتي شده و در نهايت به سمت مقصد نهايي مي رود. IDE  مخفف Integrated Drive Electronics مي باشد همينطور كه مي دانيد رابط IDE گاهي با عنوان ATA شناخته مي شود كه مخفف AT Attachment است.

   اين تكنولوژي از سال 1990 به عنوان استاندارد كامپيوترهاي شخصي (PC ) براي هارد ديسك ها بوده است و اين زماني بود كه تكنولوژي مذكور جاي درايوهاي ESDI و MFM را گرفت يعني زماني كه هارد ديسك ها به طور متوسط حجمي معادل 200 مگا بايت داشتند. در سال 1990 اولين هارد ديسك يك گيگا بايتي وارد بازار شد و قيمتي برابر 200 دلار در بازار آمريكا داشت. از آن پس تا كنون IDE تكنولوژي مورد استفاده بوده زيرا هارد ديسكها را با قيمت پايين در اختيار مصرف كننده قرار مي داد، جاي كمتري مي گرفت و سرعت مناسبي داشت.

   همتاي IDE در آن زمان SCSI ( كه مخفف Small Computer System Interface  است) بود. SCSIكمي از IDE سريعتر است اما بسيار گرانتر است. به علاوه احتياج به خريد يك ادپتر SCSI كه ارزان هم نيست احتياج داريد. به عبارت ديگر IDE بازار هارد ديسكهاي كامپيوتر هاي شخصي را در انحصار خود گرفت. آنطر كه به نظر مي رسد كارخانه هاي معتبر حداقل يك تا دو سال ديگر به توليد هارد ديسكهاي با تكنولوژي IDE ادامه دهند.

   هارد ديسكهاي IDE از كابلهاي ريبون پهني استفاده مي كنند كه در داخل كامپيوتر بسيار به چشم مي آيند و مرتب كردن اين كابلها در داخل كامپيوتر  خود هنري است.

   تكنولوژي هارد ديسك هاي ساتا ( SATA ) بر اساس پردازش اطلاعات متوالي ( سريال ) است. يعني انتقال اطلاعات از هارد ديسك به باس ديتا و در جهت عكس به طور منظم و در دورهاي زماني مشخص انجام مي گيرد.

   هارد ديسكهاي ساتا از كابلهاي ريبون با پهناي كمتر استفاده مي كنند كه براي كساني كه آنرا اسمبل مي كنند باعث بسي خوشبختي است. اين كابلهاي نازك داراي كانكتورهاي بست داري هستند كه كار كردن با آنها را ساده تر مي كند.

   هارد ديسكهاي ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط 150Mb بر ثانيه انتقال مي دهند. اما مقاله هاي زيادي روي اينترنت در مورد هارد ديسكهاي با سرعت 3Gb در ثانيه خواهيد يافت.

   اما بياييد اين دو را در عمل با يكديگر مقايسه كنيم و ببينيم چرا صنعت در آينده تكنولوژي SATA را بر خواهد گزيد.

   تا كنون در مقايسه دو هارد ديسك به قيمت هم توجه داشتيم اما حالا بدون در نظر گرفتن قيمت و  تكنولوژي مرسوم كارايي را بررسي مي كنيم.آزمايش از اين قرار بود. يك كامپيوتر قديمي را به يك هارد  SATA  مجهز كرديم. و بعد از آن دو كامپيوتر امروزي ( پنتيوم 4 ) با سرعت متعارف را با هارد ديسك هايIDE براي مقايسه انتخاب كرديم. آزمايش ها و نتايج به قرار زير بودند.

آزمايش 1

آين آزمايش يك انتقال فايل معمولي بود. براي اينكه در هر سه كامپيوتر انتقال اطلاعات كاملاً  مشابه باشد در ويندوز XP شاخه :

c:\windows\system32

انتخاب شد در يك سيستم كه در آن ويندوز XP اجرا مي شود اين شاخه در حدود 330 مگابايت حجم دارد. و حدود 2000 فايل در آن وجود دارد. يك فولدر جدير در درايو C (پارتيشن C ) از هارد ديسك ايجاد شد سپس در DOS فرمان

copy>c:>windows> system32>*.*

اجرا شد كه همانطور كه مي دانيد اين دستور همه فايلهاي داخل شاخه system32 را در فولدر جديد كپي مي كند و نتايج جالب بدست آمده آز اين قرار بود:

 كامپيوتر و نوع هارد ديسك

زمان انتقال اطلاعات

 سيستم جديد اول همراه با IDE 127 ثانيه
 سيستم جديد دوم همراه با IDE 151 ثانيه
 سيستم قديمي همراه با SATA 44 ثانيه

آزمايش 2

دومين آزمايش زمان بوت شدن است كه زمانهايي كه مربوط به سخت افزار است حذف شده است. يعني از لحظه اي كه تصوير آغازين ويندوز به نمايش در مي آيد تا لحظه اي كه دسك تاپ كامپيوتر به  حالت عادي در مي آيد زمان اندازه گرفته شد نتايج به قرار زير است

 كامپيوتر و نوع هارد ديسك

زمان بوت

 سيستم جديد اول همراه با IDE 28 ثانيه
 سيستم جديد دوم همراه با IDE 28 ثانيه
 سيستم قديمي همراه با SATA 17 ثانيه

توجه: در اين تستها به كارخانه سازنده ديسكها اشاره نشده است مطمئناً با در نظر گرفتن اين فاكتور تغيير خواهد كرد ولي هر دو مدل IDE و SATA از هارد ديسك ساخت يك كارخانه استفاده شده است.

راهنماي خريد كارت گرافيك (قسمت اول)

سرعت كلاك پردازشگر

مشابه پردازشگر اصلي رايانه ها داشتن سرعت كلاك بيشتر براي پردازشگر كارت گرافيك صرفاً به مفهوم عملكرد سريعتر آن نيست. شايد يك پروسسور 400MHz سريعتر از يك پروسسور 600MHz در يك سيكل كاري باشد. از ديد يك پروسسور گرافيكي سرعت Render و سرعت clock با تعداد پيكسل هايي است كه مي تواند در هر سيكل پردازش نمايد.

 

ظرفيت حافظه

عبارت از ميزان حافظه اي كه روي كارت گرافيك صرفاً جهت فعاليتها و كارهاي گرافيكي قرار گرفته است. در حال حاضر تمامي چيپ ها قابليت قابل استفاده با مقادير مختلف حافظه هستند. كه در برخي موارد به 512MB مي رسد. ميزان حافظه در عملكرد كارت وابستگي به نوع كار گرافيكي كه انجام مي دهيد دارد. دسترسي پردازشگر كارت گرافيك به حافظه كارت بسيار سريعتر از رم كامپيوتر است. بنابراين حافظه بيشتر بر روي كارت باعث مي شود كه پردازشگر براي بدست آوردن اطلاعات مورد نياز كمتر به حافظه اصلي مراجعه كند و سرعت بالا رود. به زبان ساده تر اگر در حال حاضر از كارت گرافيك Geforce 6600 با 128 مگابايت حافظه استفاده كنيد و قصد داريد آن را به Geforce 6600 با 256 مگابايت حافظه ارتقا دهيد شايد در زماني كه با رايانه بازي مي كنيد اصلاً متوجه تغيير عملكرد آن نشويد مگر اينكه بازي هايي را انجام دهيد كه از اين قابليتها استفاده مي كنند.

 

پهناي باند حافظه

اين خصوصيت سرعتي است كه پروسسور گرافيكي مي تواند با حافظه كارت ارتباط برقرار  كند. يكي از محدوديت ها در كارهاي سه بعدي سرعتي است كه رايانه مي تواند اطلاعات را به پردازشگر گرافيك انتقال دهد. حافظه سريعتر به مفهوم بر طرف كردن اين محدوديت است كه باعث افزايش سرعت Rendering خواهد شد. كارت هاي گرافيك در حال حاضر از دو نوع حافظه بهره مي برند. DDR , GDDR3 كه نوع GDDR3 سريعتر است و بهتر مي تواند مانع از مشغول شدن پردازشگر گرافيك شود.

عملكرد كارت همچنين مي تواند از پهناي باند باس حافظه تاثير بپذيرد. يك كارت گرافيك با باس جافظه 128 بيت مي تواند دو برابر يك كارت با باس حافظه 64 بيت اطلاعات را بين حافظه كارت و پروسسور تبادل نمايد.

 

 Shader

مدلهاي Direct X shader جزئيات بسياري را جهت كنترل  بر روي آنچه نمايش داده مي شود براي افراد خواستار توسعه ارائه مي دهد. و مي تواند  افكت هاي بسياري نظير سايه هاي پيچيده انعكاس نور، ايجاد مه و مانند آنها را بوجود آورد. مايكروسافت با ارائه مدل Shader از ابتدا قدرت مانور زيادي را در اختيار توسعه دهندگان قرار داده است كه نتيجه آن ايجاد پتانسيل بالا جهت واقعي تر و ملموس تر كردن تصاوير بوده است Shader مدل 3 آخرين نسخه اي است كه Direct X9.0  در اختيار كاربران قرار داده است.در حال حاضر ( در زمان نگارش اين مقاله ) تنها Nivadia از اين نسخه پشتيباني مي كند.  

 

سرعت Fill

اين خصوصيت به مفهوم سرعتي است كه كارت گرافيك مي تواند يك صفحه را نقاشي كند. هر سطح در صحنه هاي سه بعدي داراي يك texture (تصاويري هستند كه جنس،حالت و بعضي از خواص ماده را به صورت روكش روي سطح يك جسم سه بعدي نمايش مي دهند مثلآ عكس يك چوب را روي يك مكعب مستطيل قرار مي دهند تا شكل الوار ديده شود.) است كه به آن نسبت داده شده سرعت پيكسلها (texel) در ثانيه نشان دهنده اين كه چه تعداد از پيكسلهاي texture مي توانند در هر ثانيه نمايش داده شوند.

 اما يك texel چيست؟ يك texel به نوعي مشابه يك پيكسل سه بعدي است. در واقع يك رويه سطح مي تواند توسط خانه هاي يك تصوير 640×480 پيكسل از تصوير آجرها نمايش داده شود.  هر پيكسل در اين صفحه texel خوانده مي شود و روي هر texel پردازش صورت مي گيرد تا فاصله و زاويه اين نقطه از ديوار را نمايش دهد.

سرعت fill حاصلضرب سرعت كلاك پروسسور و تعداد پيكسل هايي است كه مي تواند در هر سيكل كلاك پردازش شوند تعداد پيكسل هايي كه مي توانند در هر سيكل كلاك پردازش شوند.

   امير اثني عشری

نویسنده جدید...

سلام من مریم هستم از این به بعد در خدمت شما هستم ....

آشنايي بيشتر با پورت Fire wire يا IEEE_1394

طراح پورت USB چند هدف عملي در ذهن داشت كه در نهايت به ساخت اين پورت انجاميد از آن جمله:

  • قيمت تمام شده پايين، بنابراين USB توانست در تجهيزات جانبي ارزان قيمت مانند موس، كي برد و جوي استيك ها مورد استفاده قرار گيرد.
  • هزينه كم كابل رابط
  • تعداد زياد تجهيزاتي كه مي توان به اين پورت متصل كرد.
  • سرعت بالا كه براي تجهيزاتي مانند پرينترها بسيار مفيد بود.

هدف از طراحي اين پورت جايگزيني آن با پورت هاي مختلف (پورت موازي، سريال پورت هاي مخصوص كي برد، موس و غيره) در كامپيوتر بوده است. با يك استاندارد ساده USB به سادگي به همه اين اهداف دست پيدا كرد. و در آينده اي نه چندان دور كامپيوترهايي خواهيم داشت كه در پشت آنها فقط چند پورت USB وجود داشته باشد. اما پورت Fire wire ابتدا بوسيله كمپاني Apple ابداع شد و بعدها با كد IEEE_1394 به عنوان يك پورت استاندارد شناخته شد. اين پورت در حقيقت اهدافي مشابه USB را دنبال مي كرد. اما تفاوت در اين بود كه IEEE_1394 اصولاً به گونه اي طراحي شده بود كه براي دستگاههاي با حجم اطلاعات بالا مناسب باشد. تجهيزاتي مانند camcorder, DVD player، دستگاههاي صوتي ديجيتال براي اين پورت بسيار مناسب بودند. USB و IEEE_1394 در چندين خصوصيت با يكديگر تشابه و تفاوت دارند كه به اختصار خدمتتان عرض مي كنم:

ــ IEEE_1394 و USB هر كدام يك باس سريال هستند كه براي انتقال اطلاعات از يك جفت سيم به هم تابيده استفاده مي كنند.

ــ سرعت انتقال اطلاعات  پورت IEEE_1394 اين رقم تا 400 مگابايت بر ثانيه مي رسد. كه البته پورت USB  هم با استانداردهاي جديد به كمي بيش از اين سرعت رسيده است.

ــ مي توان 127 دستگاه را به يك باس USB متصل كرد ولي اين براي IEEE_1394 عدد 63 است.

ــ هر دوي USB وIEEE_1394 از مفهوم دستگاه آيزوكرونوس پشتيباني مي كنند. منظور از اصطلاح دستگاه آيزوكرونوس به دستگاهي گفته مي شود كه براي انتقال اطلاعات به مقدار مشخصي از پهناي باند احتياج دارد. اين قابليت براي دستگاههاي صوتي و تصويري ديجيتال عالي است.

ــ هر دوي USB و IEEE_1394 به شما اجازه مي دهند در هر زماني آنها را وصل يا قطع كنيد.

بيشتر دوربين هاي ديجيتال يك پورت IEEE_1394 دارند. زمانيكه دوربين خود را با اين پورت به كاميپيوتر وصل مي كنيد. نتيجه شگفت انگيز است. اگر نرم افزار مناسب را نصب كرده باشيد با اين پورت به راحتي و با وضوح ديجيتال بالا تصاوير و فيلم هاي خود را از دوربين دانلود خواهيد كرد.

حافظه ی پیشرفته ی DDR3

حافظه ی پیشرفته ی DDR3

 حافظه ی DDR3 حدود شش ماه پیش به بازار معرفی شد تا جایگزین تکنولوژی اشباع شده ی DDR2 شود. درحالی که انجمن مهندسی يكپارچه سازي قطعات الکترونیکی (JEDEC) سرعت حافظه های DDR3-800 تا DDR3-1600 را تعیین کرده است، توليد كنندگان حافظه های الکترونیکی تا 20% از بیشترین سرعت تعيين شده تجاوز نموده اند. با وجود اینکه حافظه های DDR3 با سرعت های 1066 و  1333 به دلیل گرانتر بودنشان نسبت به DDR3-800 هنوز ماهها طول می کشد تا عملاً وارد کار شوند، سازندگان بسیاری در این زمینه قطعات DDR3-1600 را پیشنهاد می کنند و بعضاً از تولید محصولات DDR3-2000 خبر می دهند. اخیراً با نگاهی به چند قطعه ی DDR3-1333، متوجه می شویم که زمان ظهور محصولات پیشرفته تر فرا رسیده است.

از زمانی که Overclocking (افزایش میزان پردازش  CPUبيش از مقدار نامي آن)  تبدیل به یک امر رایج شد، طرفداران و پیگیر کنندگان حافظه های کامپیوتر شاهد طی شدن جریانات جالبی بوده اند. بعد از آنکه Intel و AMD به منظور جلوگیری از عملکرد سریعتر از حد مجاز CPU سرعت پردازشگرها را محدود کردند، تولید کنندگان مادربورد گزینه هایی را برای دور زدن این تنظیمات معرفی نمودند. افزایش سرعت Bus (گذرگاه داده ها) معادل است با افزایش دیگر متغیر های لازم برای تعیین سرعت clock پردازنده، از اینرو سد و مانع افزایش clock برای FSB (گذرگاه رابط CPU و RAM)  بطور قابل ملاحظه ای کنار گذاشته می شود ولی در عوض برای BUS، پهنای باند بزرگتری را به همراه می آورد. علاوه بر این حافظه ی اصلی نیز به همان نسبت افزایش سرعت می یابد. که بستگی به سرعت عمل آن داشته و این سرعت عمل بطور مستقیم به BUS سیستم (یا درمورد پردازنده­های AMD به سرعت پردازنده) وابسته است. در حالی که حافظه ها پس از جریان oveclocking – که در ابتدا نسبتاً کند بود -  مطرح  شدند، محصولات امروزی با در نظر گرفتن برتری از لحاظ سرعت clock طراحی می شوند، که نه تنها حداکثر overclocking سیستم را ممکن می سازند، بلکه پهنای باند حافظه را نیز افزایش می دهند و در نتیجه به عملکرد کلی کمک می نماید.

به دلیل مکانیزم های کم مصرفی مانند تکنولوژی Cool`n`Quiet شرکت AMD و Speedstep ارتقا یافته ی شرکت Intel، همه ی پردازشگرهای جدید می توانند هم با multiplier پیش فرض خودشان و هم با مقادیر کمتر از آن کار کنند؛ ویژگی کم مصرف  بودن، کاهش سرعت پردازشگر را می طلبد. این امر باعث افزایش multiplier برای FSB و همچنین کاهش آن برای پردازنده می گردد تا سرعت clock هسته را تا حد ایده آل محدود کند. از اینرو می بایست ترکیبی از یک گذرگاه سیستمی (system bus) پرسرعت را انتخاب نمود.

از طرف دیگر حافظه های پیشرفته تر با مسائل مربوط به هزینه مواجه می شوند که البته همه ی محصولات خوب با این مورد روبرو می شوند. معمولاً سرعت های بالاتر clock حافظه تنها با افزایش شدید ولتاژ دست یافتنی است، و این امر مستلزم دقت در انتخاب IC های تولید شده برای حافظه توسط شرکتهای Elpida، Hynix، Micron، Qimonda و Samsung می باشد. قطعات حافظه ای حاصل ممکن است چندین برابر گرانتر از DIMM های (حافظه های دوقلو) کنونی باشد. برخی از تامين كنندگان، چيپ هاي کامل حافظه را می خرند و خودشان برش داده، انتخاب و بسته بندی می کنند. و برخی دیگر حافظه های آماده یا حتی قطعات کامل حافظه را خریداری می کنند.

  سینا صدقی

معرفی شبکه کامپیوتری و اجزاء و مدلهای شبکه

انواع شبکه از لحاظ جغرافیایی:


نوع شبکه توسط فاصله بین کامپیوتر های تشکیل دهنده آن شبکه مشخص می شود:
 

شبکه شخصی ( PAN= Personal Area Network ) :

ارتباط و اتصال بیش از دو یا چند رایانه یا دستگاههای مختلف رایانه‌ای (مانند تلفن، دستیار شخصی دیجیتالیPDA ) که محدود به یک نفر می‌شود. این دستگاهها ممکن است متعلق به شخص مورد نظر باشد یا نباشد. دسترسی به این نوع شبکه عموماً به چند متر محدود می‌شود .

بع عنوان مثال یک شبکه شخصی میتواند جهت برقراری ارتباط از سیستم  Bluetooth ( یک استاندارد صنهتی برای شبکه های بیسیم میباشد ) استفاده کند


شبکه محلی ( LAN= Local Area Network ) :

ارتباط و اتصال بیش از دو یا چند رایانه در فضای محدود یک دفتر کار یا سازمان و با مدیریت نرم افزاری موسوم به سیستم عامل شبکه را شبکه محلی گویند. کامپیوتر سرویس گیرنده باید از طریق کامپیوتر سرویس دهنده به اطلاعات وامکانات به اشتراک گذاشته دسترسی یابند. همچنین ارسال ودریافت پیام به یکدیگر از طریق رایانه سرویس دهنده انجام می گیرد. از خصوصیات شبکه های محلی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1 - اساسا در محیط های کوچک کاری قابل اجرا وپیاده سازی می باشند.
2 - از سرعت نسبتا بالایی برخوردارند.
3 - معمولا دارای یک ارتباط دایمی بین رایانه ها از طریق کابل شبکه یا سیستم بیسیم میباشد.


اجزای یک شبکه محلی عبارتند از :

ادامه نوشته

آزمون های بین المللی در سطح دنیا

English Language Courses :

TOEFL , IELTS

 

Microsoft Courses:

•Microsoft Technology Specialist:

 •Microsoft Office Live Communication Server 2005
 •Microsoft Exchange Server 2005/ 2007
 •Microsoft Office Share Point Server 2007
 •Microsoft Biz Talk Server 2006
 •Microsoft Windows Vista
 •Microsof Office Project 2007
 •Microsoft SQL Server 2005
 •Microsoft Windows Mobile 5.0
 •Microsoft Forefront Client and Server
 •Microsft Windows SharePoint Services 3.0

•Microsoft Professional:

 •Microsoft Internet Security and Acceleration Server 2000 / 2004
 •Managing and Maintaining a Windows Server 2003  Environment
 •Implementing, Managing, and Maintaining a Microsoft Windows Server 2003 Network Infrastructure / Planning and Maintaining a Windows Server 2003 Network Infrastructure

•Planning, Implementing, and Maintaining a Windows Server 2003 Active Directory Infrastructure
 •Installing, Configuring, and Administering Microsoft Windows XP Professional
 •Designing Security for a Windows Server 2003 Network
 •Microsoft SQL Server 2000
 •Microsoft Exchange Server 2003

•Microsoft Certification Desktop Support Technician:

 •Supporting Users and Troubleshooting a Microsoft Windows XP Operating System
 •Supporting Users and Troubleshooting Desktop Applications on a Microsoft Windows XP  Operating System

•Microsoft Certificate  IT Professional:

 •Designing Messaging Solutions with Microsoft Exchange Server2007 (Prerequisite MCTS  certification)
 •Deploying Messaging Solutions with Microsoft Exchange Server2007 (Prerequisite MCTS  Certification)

Cisco Courses:

 •CCNA Cisco Certified Network Associate
 •CCNP Cisco Certified Network Professional
 •CCSP Cisco Certified Security Professional
 •CCVP Cisco Certified Voice Professional

CWNA Courses:

 •Wireless #
 •CWNA  Certified Wireless Network Administrator
 •CWSP  Certified Wireless Security Professional
 •CWAP  Certified Wireless Analysis Professional
 •CWNE  Certified Wireless Network Expert

Comptia Courses:

 •Network +
 •Security +

Citrix Courses:

 •CCA XP Citrix Certified Administrator XP 
 •CCA 3.0 Citrix Certified Administrator 3.0

ISC Courses :

 •CISSP Certified Information Systems Security Professional